Vliv meditace na menstruaci a naopak

V roce 2014 jsem se měla dostatek prostoru k objevování sebe. Pravidelně jsem se pohybovala, cvičila doma jógu a do toho jsem začala meditovat. Měla jsem při meditacích stavy, kdy jsem se velice zklidnila, mysl si odpočinula a já se na sebe nalaďovala.

Tím, jak jsem pravidelně meditovala, tak jsem se učila si vytvářet určitý stav mysli, který mi například pomohl, abych překonala 1.den menses, kdy jsem odlétala z výletu v Londýně. Ne moc příjemná situace. Prášek nepřicházel v úvahu – nebyl čas a taky jsem absolutně netušila, kde jej ve městě najít.  Tak jsem jako obvykle trávila čas na wc, v totálních bolestech, s průjmem (anoo:-/)…

Moje oblíbená představa:

Nacházím se na pláži.

Sedím v tureckém sedu na bílém písku.

Sedím tak, že jsem „přikryta“ horkým, příjemně teplým plážovým pískem.

Tento teplý písek přenáší teplo do okolí kyčlí, podbřišku a především na bedra. Hodně jsem se zaměřovala na pocit tepla a vnímání ho. (Když to píši, tak mě napadá, zda mé ledviny nepotřebují symbolické teplo – viz. tradiční čínská medicína).

Tuto představu se mi podařilo nacítit tak živě, že se mi podařilo snížit bolesti na úroveň, kdy jsem byla schopna vyrovnané chůze a normálně fungovat bez toho, že bych se svíjela bolestí.

Po období aktivních meditací se mi začaly objevovat pocity zcela nové, spojené s menstruací. Opět netuším, zda na to měla vliv meditace nebo prostě něco jiného. Pravidelně však pociťuji 3/2. den před menses velice něžné pocity vůči sobě samé i okolí. Jsem emocionální v tom něžném slova smyslu. Ukotvení. Cítím hloubku, klid v mém prožívání a zaměření. Často mám nápad, do které jsem schopna položit silné zaměření a věnovat se mu. Jsem mazlivá a připadám si silná, protože mě nevyrušují jiné chaotické myšlenky, pocity. Cítím, Jsem.

Na tyto dny se těším, protože toho pocitu, kdy jsem se svým těle tak srovnaná a v něm ukotvená, bylo v mém životě poskrovnu. Začala jsem od té doby vnímat menstruaci jako informaci pro můj růst a životní zkušenost.

A jak menstruační cyklus může mít vliv na samotnou meditaci?

Moje nejsilnější meditační zkušenost se odehrála právě ve dnech před menstruací. Jsem totiž nejsilněji napojena na své nitro a je pro mě jednoduché se dostat do vnitřního klidu. Zažila jsem nejsilnější meditaci jen jednou a troufám si říct, že jsem se dostala do bodu, kdy jsem vnímala ticho své mysli, nebylo tam posuzování, hodnocení.Podařilo se mi naprosto otevřít se tomu tichu v sobě. Bylo to úžasné, zcela vědomé vnímání tady a teď. Věděla jsem, že to vnímán nikoli mozkem/myslí, ale celým mým tělem, bytím. Dostala jsem se za nějakou mentální hranici, kterou v běžném životě nepřekračuji. Plus, tento nový prožitek vědomí nebo úrovně navodil pro mě překvapivou novou situaci a odezvu. Potvrdilo se mi, jak na změnu vnitřního zaměření reagují ti nejcitlivější. Den na to, to byla neobvyklá změna psa mé kamarádku v chování vůči mně.

Vnímáte ve svém každodenním životě schopnost změnit své vnitřní zaměření a otevřenost?

